Måne

Måne

tisdag 6 januari 2015

Säsongspremiär i längdspåret

När vintersäsongen drar igång är det alltid snowboardåkningen som lockar mest, men under veckor som jul och nyår blir man lite trött på backarna och mängden folk där. Så med ett par nyinköpta längdskidor började suget efter lite motion i längdspåret. För det har inte blivit av än den här säsongen. Först skulle jag bestämma om de nya skidorna skulle vallas eller tejpas, och när jag väl valde tejp så skulle det fixas och så har jag ju hängt på gymmet istället...jaja, undanflykter. Idag drog jag med mamma och pappa till längdspåren i Björnen för nu var det dags! Premiär med nya pjäxor, skidor och kläder. Förra året åkte jag i spåren på mina vallningsfria turskidor med stålkanter, i mina snowboardkläder. Vad är det då för konstigt med det? Tänker ni som inte spenderar tid i längdspåren. För er som gör det, ja, ni förstår.


I förra inlägget skrev jag om regnet som bara öste ner, det höll i sig till nyårsdagen. Därefter har temperaturerna gått ned och snön kommit tillbaks. Därför trodde jag att spåren skulle vara i någorlunda skick idag. Det var de inte. För bilden ovan fick jag verkligen leta efter ett ställe där spåren faktiskt existerade. Den största delen av spåret vi åkte var som en enda bred skatebana utan spår. 

Isigt spår Björnen.
Eller så såg det ut som på bilden ovan. Issörja. Jag kunde konstatera att min tejp på skidorna inte var anpassad efter det underlaget. Men mer snö är på väg så jag hoppas att underlaget snart blir bättre. Förutom det var det i alla fall underbart att vara ute igen! Att jag ens har valt gymmet före det här känns ofattbart. 


Efter vår runda åkte vi till torget i Åre för att testa vår nya korvkiosk, nämligen stjärnkocken Magnus Nilssons nya ställe. Att mannen bakom Fäviken skulle öppna en korvkiosk kändes otippat, men väldigt intressant. Och vad skulle det egentligen kosta? 

Fäviken-Magnus Korvkiosk
Kiosken ligger som en utbyggnad från Hotell Diplomat Åregården. Lika litet som vilken korvkiosk som helst, om inte mindre? Men så mycket mysigare. Vi tittade runt och undrade var vi skulle beställa när en liten spröjsad lucka öppnades och vi hälsades välkomna. Efter att ha tittat länge på menyn lyckades vi bestämma oss. Och efter en stund såg vi hur korvarna lades upp i skåror i ett vedträ, för att sedan stickas ut genom samma lilla lucka som vi beställde från. 


Betyget blev att det var den godaste korvkioskkorv jag nånsin ätit, till ett pris som låg på ungefär samma som i vilken korvkiosk som helst. Alltså toppbetyg! Den måste ni testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar