Måne

Måne

lördag 1 november 2014

Fäviken tur och retur

I förra veckan kom mamma och pappa upp för att hälsa på oss. En annan anledning till att de kom upp hit var för att vi hade gett en tack-för-att-ni-alltid-ställer-upp-för-oss-present till dem, en middag på Fäviken Magasinet. Fäviken Magasinet är krögare Magnus Nilssons lyxrestaurant där det serveras mat som främst är hämtad från den jämtländska naturen. Man följer årstidernas variationer och traditioner och lagar maten därefter. I presenten ingick även skjuts de knappa två milen från Åre till Kallbygden. Jag satte mamma och pappa i baksätet på vår blå Volvo V40, slängde bak en Systemetkasse med varsin öl och några lokalt tillverkade tilltugg och satte igång bland-CD:n som tillverkats speciellt för denna kväll. En blandad kompott av The Beatles, Rolling Stones, Patti Smith, Dire Straits mfl som passar sig väl in på ett 40-talistpar som mina föräldrar. På med vindrutetorkarna och testa bromsarna i den decimetertjocka nysnö som fallit under dagen, och som ännu inte plogats. Typiskt att de hade fått bord på Fäviken på den första riktiga vinterdagen då det snöade så kraftigt att man inte såg mer än någon meter framför bilen. Men fram kom vi och hem kom jag (trots att det kändes lite nervigt att lämna Fäviken själv i bilen, med samma kraftiga snöfall, utan någon täckning på mobilen).

Foto Fäviken.com 
Jag tycker det är ganska fantastiskt att det mitt ute in the middle of nowhere ligger en världskänd restaurang som finns med på topp 20 på eftertraktade The Worlds 50 Best Restaurants. Och när mamma och pappa sedan berättade om besöket förstod jag att det här var något utöver det vanliga. Middagen hade varit en enorm smakupplevelse av både mat och dryck. Eller vad sägs om kalvdans och blåbär presenterad på det här viset? 

Foto Barbro Stenstrand

Eller fermenterande yoghurt, is och hallonjuice?
Foto Barbro Stenstrand

Hela menyn såg ut så här
Meny Fäviken. Foto Göran Stenstrand 

Just den kvällen var mamma och pappa de enda svenskarna där, resten var matälskare som rest från världens alla hörn för att uppleva detta. När jag körde hem i det ymniga snöfallet tänkte jag att det blev Fäviken tur och retur inom en timme för min del, så mycket närmare den restaurangen lär vi inte komma de närmsta åren i alla fall. Den ekonomiska prioriteringen för en barnfamilj ligger nog inte riktigt just där. Men mamma och pappa hade i alla fall en oförglömlig kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar