Måne

Måne

söndag 16 mars 2014

Mera snö, mera snö, mera snö!

Så var ordningen återställd. I fredags vaknade vi till ett lager nysnö utanför huset. Äntligen! Efter några dagar med regn, snöblandat regn och temperaturer som gått upp och ned hade det alltså kommit riktig snö. Termometern visade några grader under noll. Tack och lov! Våren hade inte kommit för att stanna.

Foto Darren Hamlin 
På fredagen efter jobbet hämtade vi barnen och begav oss till barnens afterski i Björnen. Det är nämligen så att vår 1,5-åriga dotter har fått en idol, en snögubbe som heter Valle. Valle är Skistars maskot som dyker upp lite här och var i Åre. Valle har en egen sång och en egen dans. Denna går på repeat hemma hos oss tills mammans och pappans öron blöder. På afterskin fick vi träffa Valle och höra låten live. Lola som normalt sett dansar och sjunger hela låten blev starstruck men gillade ändå spektaklet. För mamman och pappan, som i fyra år har jobbat för att barnen inte ska fastna för tramsig musik, känns det tungt att denna Avicci-liknande sång blivit så populär i vårt hem. Men alla faser är förhoppningsvis övergående! 


Igår morse hade det kommit ett nytt lager snö. Solen tittade fram samtidigt som mer snö virvlade ner på marken. Vi packade ihop hela familjen och körde upp till Björnen. Det var dags för mig att prova skidor för första gången på 20 år! Jag har lånat och köpt ihop ett skidpaket så att jag lättare ska kunna åka tillsammans med Eskil. Å ena sidan känns det som att cykla, har man en gång lärt sig kommer man alltid att kunna, å andra sidan kändes det ovant att spänna på sig pjäxorna. På min skidtid var det slalomskidor, nu är det carving. Men Eskil tröstade med att han kunde visa mig hur man åker. Betryggande att ha en snart 4-åring som lärare. Så, upp i ankarliften, med ankaret i knävecken, precis som det ska vara. 


Det var faktiskt riktigt skoj. Eskil tog med mig på off piståkning i skogen, han ville hitta hopp. Jag hängde på och försökte svänga bäst jag kunde. Märklig känsla att stå på två bitar istället för en. Men efter några åk insåg jag att det egentligen inte är någon större skillnad. Eskil var nöjd och tyckte det var bra att ha en mamma som kunde dra honom med staven på transportsträckorna, istället för en mamma som sparkar sig fram på en bräda. Det här måste göras om en annan dag. Men i eftermiddag när jag får ta några åk själv blir det nog ändå några pudersvängar på brädan. 

Under nästa vecka kommer det upp både familj och kompisar så jag tittade just på SMHI för att se hur vädret tänkt välkomna våra gäster. Det ligger en klass 1-varning som lyder: "Från söndag kväll snöfall som fram till måndag kväll kan ge 10-25 cm nysnö." Jag undrar vem de varnar? Arbetsgivarna här i Åre kanske, för att folk plötsligt går och blir "sjuka" i början på veckan? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar