Måne

Måne

torsdag 27 mars 2014

Första besöket i Stockholm

Åtta månader har gått utan att jag har lämnat Jämtland. Men nu är jag på väg, på nattåget mot Stockholm. Alldeles själv. Det kändes konstigt att kliva på tåget vid foten av berget under den flammiga solnedgången, för att i morgon bitti vakna upp i Stockholms rusningstrafik.

Foto Darren Hamlin

Men det ska bli kul att komma dit. Den här gången blir det en blixtvisit. Darren var där några dagar i förra veckan och när jag frågade honom hur det var svarade han bara "det ska bli intressant att se vad du tycker i nästa vecka". 

Förra veckan hade barnen Jämtlandsvecka på sin förskola. Eskil kom hem och berättade att Jämtlands flagga har tre färger, blå som betyder himmel, vit som betyder snö och grön som betyder skog. Sedan blev han tyst och funderade en stund, och så undrade han lite oroligt "vi ska väl aldrig flytta från Åre? Vi ska väl aldrig bo i Nacka igen?". Vilken lättnad. Nog för att vi vet att han trivs, men det var skönt att få det bekräftat. När jag sa att det är klart att vi ska bo kvar i Åre fortsatte han att berätta om Jämtland, storsjöodjuret och kolbullar. 

I lördags lyckades jag och Darren pricka in en heldag tillsammans i backen medan mamma och pappa var barnvakt åt barnen. Vädret? Sol, några plusgrader och vindstilla. 


På eftermiddagen kom våra kompisar Anna och Basse. Anna och jag har känt varandra i 21 år, så det var ett kärt återseende. Det fina vädret fortsatte under hela deras besök, extra roligt när det var deras första gång i Åre. Det blev både längdåkning och utför och en massa prat förstås!

De tre senaste dagarna har Eskil gått på skidskola som Skistar anordnar för förskolebarnen i Åre. Ett riktigt bra initiativ! Idag var det min tur att skjutsa Eskil till backen och medan han hade sin lektion fanns det inte mycket annat för mig att göra än att ta några åk på brädan. 



Efter lektionens slut frågade jag hur det hade gått för Eskil under de tre dagarna. Skidläraren var imponerad av nivån i gruppen och sa att alla hängde på bra, "Vi avslutade till och med i ravinen och med lite puderåkning i skogen". Ravinen? Med ett gäng där några inte ens fyllt fyra! Det ska bli spännande att se hur Eskil kör nästa gång vi ska ut och åka tillsammans! 

Nu håller tåget på att vagga mig till sömns. Vi ses snart Stockholm! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar