Måne

Måne

torsdag 18 juli 2013

Det började med en mugg

Ja, det började med en mugg. En mugg från Åre Bageri. En regnig novemberdag i Stockholm 2012 kom mina föräldrar hem från fritidshuset i Ånn, 3 mil väster om Åre. Pappa hade köpt en present till mig, en mugg från Åre Bageri. Fint, tack! Han vet att jag gillar att ta en kopp kaffe på Åre Bageri när vi är där uppe. Men muggen var inte bara en present, utan en hint från pappa att han tyckte att jag, Darren och barnen skulle förverkliga vår lilla dröm om att bosätta oss i Åre. En liten dröm var just vad det hade varit. Ingen seriös plan alls, utan bara en tanke att det skulle vara häftigt att testa att bo i den miljö som Åre erbjuder. Året innan hade jag äntligen lyckats övertyga Darren, som är född och uppvuxen i centrala London, att snowboard är en aktivitet man inte kan vara utan. 

Så, jag och Darren började prata om den där muggen. Om hur det vore att lämna allt vi har i Stockholm, min hemstad. Om hur det vore för barnen att bo på ett berg. Om hur det vore att... ja, ni förstår. Det var många funderingar. Särskilt som förälder, man vill ju mest av allt fatta ett beslut som är bra för barnen. Vi kom fram till att Åre var vad vi ville, men att det fick ta den tid det tog. Det gick fortare än vi trott, på bara några månader föll saker och ting på plats. Det viktigaste, jobb och boende löste sig. 

Tiden har gått fort, och nu sitter jag här i lägenheten i Nacka, med flyttkartonger överallt och har inte riktigt förstått att vi blir årebor om tre dagar. Det är många känslor på en gång. Lite sentimentalt, men mest spännande. Följ med oss i vårt nya liv i Åre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar