Måne

Måne

torsdag 16 januari 2014

Längdåkning, puder och kyla

Trots att vi har haft snö i mer eller mindre tre månader har jag inte lyckats ta mig ut på längdskidorna! Snowboardåkningen har lockat för mycket och längdåkning har jag inte tidigare gjort i Åre. Under alla år som vi varit här så har längdåkning skett på Ånnsjön eller i Storulvån. Jag har helt enkelt inte tagit mig tid att utforska vilka av alla spår jag vill åka i. Efter några timmars snowboardåkning i fredags, i pudersnö, men också i -13 och blåst, kände jag inte för att bli nedkyld i sittliftarna ytterligare en dag. Så på lördagen bestämde jag mig för att testa längdspåren i Björnen. Jag hade nästan glömt hur roligt och skönt det är! För att inte tala om hur vackert det är att åka igenom de snöklädda skogarna. Jag har hittat mitt nya gym! 

Foto Darren Hamlin 
Helt salig åkte jag hem och hämtade Darren och barnen för att åka tillbaks till Björnenområdet och äta lunch på Bergstugan vid Fröå Gruva. Ett ställe helt i min smak. Ser ut som en röd gammal lada. Enkelt inredd. Med riktigt god lunch och schysst service. Något jag rekommenderar om ni är i krokarna. Åker man skidor från Björnen är det ca fem kilometer dit.

Även om dagarna börjar bli längre nu, är det ändå inte många timmars solljus så när vi tog bilen hem från vår lunch möttes vi av ännu en vacker solnedgång. Många i Stockholm undrade hur vi kunde välja att flytta upp till en plats som är ännu mörkare än Stockholm. Jag håller inte med om det. Mörkret i Stockholm är tungt. Här uppe är det förstås också mörkt, men inte alls på samma sätt. Snön gör att det känns ljusare. Och så gott som dagligen har vi en sol upp-eller nedgång som denna. Ljuset här uppe är magiskt. 

Foto Darren Hamlin 
Foto Darren Hamlin 
Den här veckan har ägnats åt inskolning. Lolas första dag på förskolan, -17 och blåst. Vattenfri fettsalva för små barnkinder är inköpt. Kylan som har uppstått i kombination med de senaste dagarnas blåst biter ordentligt i ansiktet.

Nu väntar tre veckor av besök, välkomna vänner och familj!

Foto Darren Hamlin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar