Måne

Måne

söndag 8 december 2013

Att vara med och göra skillnad

Jag har fött två barn. Jag vet inte hur många gånger under dessa två graviditeter som jag har oroat mig över att något ska hända barnet där inne. Men aldrig har jag oroat mig över att jag inte ska överleva graviditeten. I Sverige är risken att dö i samband med graviditet eller förlossning en på 14 100. I Niger är den risken en på 23. Skillnaden heter mödravård. 99% av alla dödsfall i samband med graviditet och förlossning sker i låginkomstländer. Temat för Musikhjälpen 2013 är "Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet".

Foto Darren Hamlin 
Under förra årets insamling till Musikhjälpen värmde det att höra att så många i Sverige och världen engagerade sig. Jag sms:ade in nån 100-lapp och önskade en låt, men jag blev berörd och kände att jag ville göra något mer. Då bodde vi i Stockholm, nu bor vi i Åre. När det började närma sig årets Musikhjälpen kände jag att här i Åre finns det kanske en möjlighet att dra igång en lokal insamling i förmån för Musikhjälpen. Många i Åre är väldigt driftiga och engagerade. När jag läste vilket årets tema var kände jag ett ännu större behov av att göra något. Jag chansade och slängde ut en förfrågan på Facebook och nu har jag hittat ett gäng som vill vara med. Vi har fått ihop en hemsida Åre För Musikhjälpen och en Facebooksida. Vårt mål är att få Åreföretagare att auktionera ut produkter och tjänster. Så här dagen innan Musikhjälpen 2013 drar igång har vi redan några auktioner uppe och hoppas på fler. Så, kan vi inte bara stanna upp i julhandeln och visa lite solidaritet? Köp en julklapp mindre eller varför inte köpa julklapparna genom Musikhjälpens och Traderas auktioner? Även det lilla kan göra stor skillnad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar