Måne

Måne

tisdag 29 oktober 2013

Vem bor i lilla söta huset?

Under alla de år som vi har åkt mellan mammas och pappas fritidshus i Ånn och Åre har vi passerat lilla söta huset, ja det är så vi har kallat det. Och varje gång man passerar måste man säga just "lilla söta huset".

Foto Darren Hamlin
Det är det sötaste lilla hus man kan tänka sig. Som ur en saga ligger det där intill den forsande Ullån som rinner ned för berget. Men vem bor där? Jag har aldrig sett någon vid huset när vi har åkt förbi, men jag har sett det lysa där inne. Så, om du vet vem som bor där, säg till. Jag är så nyfiken att jag håller på att spricka!

Nu har vi barmark igen. Förra helgens snö försvann snabbt och sedan har det varit en salig blandning av varmt, kallt, soligt, regnigt. I lördags tog vi med mina safirbröllopsfirande föräldrar på en lunch i en trollskog strax nedanför lilla söta huset. All nederbörd den senaste veckan hade gjort skogen genomblöt, så det tog sin tid att få fart på elden. Min pappa, som har böcker om det mesta man kan tänka sig, har nu lånat mig boken Eld, om samisk eldkonst. Så nu ska här göras rök utan eld!

Foto Darren Hamlin 
I söndags kom nästa gäng på besök från Stockholm. Brorsan och hans familj. Hur kul som helst att fritidshuset i Ånn är fullproppat av familj den här veckan. Vi hade hoppats på att kunna utnyttja den fina skridskoisen som den grunda Ånnsjön kan bjuda på, men temperaturen har varit för hög och än så länge finns bara lite is vid strandkanten. Men snart så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar