Måne

Måne

måndag 7 oktober 2013

Tre månaders semester

Det är inte förrän föräldraledigheten lider mot sitt slut som man inser hur bra man har det om dagarna. Häromdagen insåg jag att det nu är tre månaders ledighet kvar. Tre månader av att spendera en massa tid med våra barn, tre månader av att kunna gå på utflykt när man vill, tre månader av att äta lunch i skogen, tre månader av att kunna göra långkok till middag, tre månader av att umgås med andra föräldralediga och deras barn. Samtidigt, häromveckan fick jag följa med mitt nya jobb på ett studiebesök. Och då kom jag på det igen, jag har ju världens roligaste jobb! Det ska bli så grymt roligt att börja jobba igen. Så nu tänker jag, härmed börjar en tre månaders lång semester, istället för att nu är det "bara" tre månader kvar. Då känns det helt plötsligt som en jättelång ledighet. Projektet att ta till vara på ledigheten får dock börja imorgon, idag var det åka till bilverkstaden med två trötta barn för att byta till vinterdäck. Jo, jag hörde att ni i Stockholm hade sommar idag, så vinterdäck känns kanske något avlägset. Även här var det något av sommar, 12 grader och regn, men man vet ju aldrig, första natten med minusgrader hade vi för två veckor sedan. Bergen bortom våra är redan snötäckta.

Foto Darren Hamlin 
Norrsken har vi också haft! När man har en sambo som jobbar med att sälja norrsken blir man ofrivilligt väldigt insatt i det hela. En stor del av de engelsmän som köper resor av Darren ser norrskenet som höjdpunkten och det viktigaste på Sverigeresan. Galet, tyckte jag till en början. Men, jag måste säga, det är magiskt!

Foto Darren Hamlin 
Så här såg det ut från vår balkong en kväll i förra veckan. Längs med Kabinbanans vajrar dansade det gröna skenet. Normalt sett brukar inte norrskenet gå att se så här starkt när det är mycket lampor som lyser upp runt omkring. Men den här kvällen var det extra starkt (Darren har ett larm på sin mobil som drar igång då det väntas bli ett extra starkt norrsken....). I år är det tydligen något av ett toppår för norrsken, så håll utkik mot norr!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar