Måne

Måne

måndag 21 oktober 2013

Jag har aldrig känt mig så hemma...

...som när vinterns första snö kom i torsdags. Äntligen! Inte bara äntligen att snön kom, utan det största äntligen infann sig när jag insåg att alla andra jag träffade den dagen var precis lika lyckliga över snön som vi. När jag kom till förskolan med Eskil var alla barnen i full färd med att försöka samla ihop det tunna snölagret på marken för att kanske kunna göra en liten snögubbe, lyckan lös i deras ögon. Och precis lika lyckliga såg pedagoger och föräldrar ut att vara. Det var något nytt för mig. När den första snön faller i Stockholm drar många vuxna en djup suck över att det kom snö i Stockholm även denna vinter. Man vågar knappt säga att man är glad att snön har kommit.

Foto Darren Hamlin 
Vi slängde i oss frukost, på med kläder och ut för att känna på snön, kasta några snöbollar och göra vinterns första åk på snowracern. Efter ett åk i backen utanför vårt hus hade vi åkt bort snön och gräset lyste grönt. Men det gjorde inget, gräset var minst lika halt och fungerade utmärkt att åka på. Vi fick hejarop från grannar och andra som gick förbi. Eskil nöjde sig inte med att provåka snowracern, de nyinköpta slalomskidorna skulle också invigas. Men det fick bli efter förskolan. Efter förskolan hade den första snön smält bort. För en 3-åring som längtat och längtat efter snön innebar det en eftermiddag av ilska och tårar. Men vi hade tur, temperaturen sjönk och det kom en omgång till med snö. Lycka! 

Foto Darren Hamlin 
Både lördagen och söndagen spenderade vi i Björnen. Björnen är barnfamiljernas paradis, eller inte. Björnen är normalt sett inget ställe man tar sig till om man inte har barn. Alla år jag har varit här och åkt snowboard har jag inte satt min fot i Björnen. Första gången vi var där var när Eskil för första gången skulle testa slalom, på nyårsafton förra året. Helt fel dag. Nyårsafton är den dag på året då flest människor åker i Åres skidbackar. Alltså knökfullt i backen, knökfullt i värmestugor. Björnen, en helg i oktober, med pudersnö i backarna och EN annan bil på parkeringsplatsen blir därför som en helt annan plats. Att åka snowracer i de tomma skidbackarna och att göra upp en eld och äta lunch i ett ankarliftspår känns som att gå på Bajens första träningsmatch för säsongen eller att se sitt favoritband soundchecka. Man får en första smak av det stora som komma skall! Nu verkar det tyvärr vara varmväder och regn på gång, men den här helgen kan man leva på länge. Och längtan efter den "riktiga" vintern har blivit ännu större. 

Foto Darren Hamlin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar