Måne

Måne

söndag 22 september 2013

En håttu byss

Igår firade vi två månader i Åre! Eller, det gjorde vi egentligen inte, men igår imorse insåg vi att det har gått två månader sedan flyttlasset från Stockholm gick. Två månader. Det känns som att vi har bott här i ett år, minst! Fast ändå inte. Vi är fortfarande inne i den där nykära perioden man får till en ny plats man tycker mycket om. Det är fortfarande så att vi varje morgon tittar ut genom vardagsrumsfönstret för att bli lika förundrade över hur vackert det är med bergen, sjön och lugnet. Det är fortfarande så att vi hela tiden upptäcker nya platser, den ena vackrare än den andra. Detta trots att vi, och framförallt jag, har spenderat så mycket tid här genom åren. Men Åre som vi bor i nu är inte samma Åre som jag åkt till några veckor om året de senaste 20 åren. Nu är Åre hemma och det känns speciellt!

Foto Darren Hamlin 
När vi spenderar lördagen på en plats som denna. Vandrar. Plockar bär. Slänger pinnar i bäcken för att följa deras snabba, virvlande färd. Tänder en eld. Äter den medhavda mackan och dricker kaffet från termosen. Bygger en koja med Eskil och ser på Lola som på stapplande steg tar sig igenom, vad som för henne måste kännas som en djungel, blåbärsriset. Brukar vi påminna oss själva vad vi brukade göra en lördag i Stockholm. Ta en promenad på Söder, köpa en take-away-kaffe och ta med den till närmsta lekplats där barnen lekte en stund. Sedan hem, via Ica. Inget fel i det, bara helt skilda världar. Samtidigt blev jag häromdagen påmind av den förändring vi har gjort. Jag hämtade Eskil på förskolan och ett av de andra barnen där kom fram till mig och sa "Vet du?! En gång var jag i STOCKHOLM!". Staden som jag och Darren har tröttnat på betyder något helt annat för andra. Om vi blir kvar här uppe, kommer våra barn också att uppleva Stockholm som ett "wow-ställe"? 

Det där regnet som skulle komma, och som verkar ha kommit på andra platser, lät i stort sett Årefjällen vara. Istället har vi blivit bortskämda med ännu fler sensommardagar. Igår blev det lunch på uteserveringen på Delin i gamla brandstationen. Mysigt, gott och soligt. Hösten i Åre är den årstid jag tidigare inte upplevt. Sedan någon vecka tillbaks är det en salig blandning på färgerna på fjällen.

Foto Darren Hamlin 
Nu jobbas det för fullt med att förbereda Åre för den kommande höstmarknaden nästa helg. Den pågår i tre dagar, fredag-söndag, och de som har varit med förr säger att det är en höjdpunkt som inte får missas. 

Rubriken på det här inlägget? Ja, det är jämtska, och betyder "en charmig by". När vi flyttade hit gav pappa oss en ordbok på jämtska-svenska. Jag kan inte säga att jag har lyckats förstå mig på språket än och jag har hittills inte träffat någon som pratar jämtska (eller jamska som det heter). Men jag älskar dialekter och tycker det är roligt att bläddra i boken för att upptäcka att många av orden är helt obegripliga, medan andra påminner om rikssvenskan. 

Ha en artun da!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar