Måne

Måne

söndag 30 oktober 2016

Koka hälsosvampar i höstmörkret

Efter en fantastiskt solig och varm sensommar och en krispig och solig början på hösten har nu mörkret och rusket hittat hit. Molnen ligger lågt, dagarna har varit gråa och på nätterna har regnet smattrat mot rutorna. Igår vaknade vi till snöblandat regn, här nere i dalen landade det som regn, men uppe på fjället la det sig som snö. Åreskutan har fram och tillbaks varit snöklädd under den senaste månaden, men så långt ner som snön la sig igår har jag inte sett tidigare den här hösten.

Snöklädda skidbackar
Mamma berättade att Stockholm hade haft 35 minuter sol de senaste två veckorna, och att döma av de bilder hon har fått av mig de senaste veckorna så tyckte hon nog att det verkade som att Åre haft mer sol än så. Jag har inte hittat någon statisk på Åres soltimmar, men det stämmer nog, trots det är det är lätt att längta sig bort. Istället har jag ägnat mig åt att koka hälsosvampar. Det började med att jag fick en Kombucha av en kollega. Kombucha är en jäst-och bakteriekultur som också kallas för svamp. Den är fylld av nyttiga ämnen, enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst som har en avgiftande och renande effekt på kroppen. Nu har jag haft den på jäsning i köket i drygt en vecka. 

Kombucha
Samma dag som jag var på väg hem från jobbet med min Kombucha fick jag med en annan svamp hem. Nämligen en Chaga eller Sprängticka, det är en parasit som växer på björkens stam. Chagan är full av antioxidanter och har använts i hälsosyfte sedan 1500-talet. Svampen låter man sjuda i vatten som man sedan dricker. Jag fullkomligen älskar hokus pokus med naturen! Om det kommer ge någon effekt har jag ingen aning om, men spännande är det. 

Chaga





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar