Måne

Måne

lördag 1 oktober 2016

Det kom ett DNA- test på posten..

...Nä, det här har ju inget med vår vardag i Åre att göra. Men jag bara måste berätta om detta! När jag sprang vårruset i våras var jag med i en tävling där man kunde vinna en DNA-analys, Life Nutritest. Tänkte förstås inte mer på det, förrän jag fick ett mail att jag hade vunnit. Det skulle komma instruktioner på posten om hur det hela skulle genomföras. Jag kände mig tveksam till att genomföra testet, vill man verkligen veta vad man har för DNA? Men när jag läste igenom instruktionerna visade det sig att testet enbart skulle visa på hur jag optimerar mina mat och motionsvanor. Jag skulle spotta i en burk och skicka den till ett laboratorie.
Spottkopp
En månad senare kom resultatet, en bok på 100 sidor där hela min analys är sammanställd, i kombination med allmänna tips på kost och träning samt vilken kost och träning som passar just mitt DNA. 
Resultatet
Så, vad framkom då? Jo, min kropp bryter ner koffein långsammare än normalt, så jag ska dricka max en kopp kaffe om dagen (panik!). Alkohol och laktos däremot, alkoholen bryter jag ner effektivt och mjölkprodukter är bara att avnjuta, särskilt som det framkom att jag har låg bentäthet och behöver mycket kalcium (det behovet kan mättas med 100 g vallmofrön per dag)! Jag har en blandning av långsamma, explosiva och starka muskelfibrer och uthållighetsträning har normal effekt på mig. Jag har lägre risk för övervikt men högre tendens till omättnad. Jag har risk för lägre järnnivå än normalbefolkningen och behöver mycket frön och nötter. Och så vidare, och så vidare... Onödigt vetande? Kanske, kanske inte, men det var i alla fall spännande att få en hel bok om mitt eget DNA. Om jag hade betalat 4500 kr för att köpa testet? Det kan man väl egentligen inte veta förrän man testat att leva efter dessa rekommendationer och märker ett förbättrat mående. Men 4500 kr hade jag nog bara lagt på detta om jag hade dem pengarna liggandes skräpande i någon vrå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar