Måne

Måne

onsdag 2 mars 2016

Alternativ afterwork

Mycket snö, sköna temperaturer, ganska mycket sol och ganska lite vind. Då försöker jag att hinna med så många efter-jobbet-skidåkningar det bara går. En dag i veckan slutar jag så tidigt att vi faktiskt hinner åka ett par timmar innan liftarna stänger. Men för att utnyttja eftermiddagen måste allt vara förberett så att det bara är att kasta sig till backen vid arbetsdagens slut. Barnens och min skidutrustning är redo i bilen på morgonen (jo, för när jag ska lära barnen att åka skidor åker jag själv skidor också, då får brädan vänta hemma). Hämta barnen och ge dem deras mellanmål i bilen på väg till Rödkullen. En vanlig eftermiddag hinner vi med att träffa snögubben Valle, kissa i skogen, köra äventyrsbanor, träna svängar i backen, stå i kö med alla sportlovsfirare, ha ankarliften i knävecket, hoppa på hoppen i Åres snow park och förstås några sammanbrott från barnen (och mamman!). Precis som det ska vara. Och precis de gånger då man blir påmind om varför vi flyttade hit. 

Energipåfyllning

Förra helgen hyrde Eskil snowboard för första gången. Han undrar ibland varför det är så att mamma och pappa åker bräda och han skidor. Ja, säg det. Så vi hyrde en bräda. Två dagars träning i en av de minsta barnbackarna. Mina känslor flög tillbaks 23 år i tiden när jag själv skulle lära mig att åka bräda, från att ha åkt skidor. Sönderslagna knän och sönderslagen rumpa var mitt minne. Och en stålkant som gör felskär mest hela tiden. Men han var tapper och kämpade på, till slut sa benen nej och han bytte till skidor. Vi får öva mer en annan gång.

Efter en hätsk vecka på jobbet förra veckan avslutade jag och kollegorna med en skön afterwork på byn på fredagen. En fredagskväll i sportlovstider är det bäst att boka bord, det fick bli en favorit, Dahlboms. En fantastiskt god Bi bim bap och några öl. Sedan vidare till Broken och bli serverad av min brorsdotter som säsongat här sedan i december. En bra kväll!

Så kom skiftet vecka 8 till vecka 9, storinvasion. Vi ska inte göra samma misstag som tidigare och tro att vi ska kunna ge oss ut i backarna som vi brukar. Vilket område ska vi välja där hela familjen kan åka och det inte är för mycket folk? Nu har vi testat Ullådalen några dagar och det visade sig vara en lyckoträff. Ingen liftkö och puderåkning i skogen. Hela familjen nöjda och glada.

Puderåkning
Ullådalen
Ullådalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar