Måne

Måne

söndag 14 juni 2015

Mitt problem: Jag jämför väder

Jag gör det hela tiden, som på min SMHI-app där mina favoriter är Åre, Ånn, Stockholm och London. Först kollar jag Åre, som man den senaste månaden har börjat undra om de verkligen har uppdaterat prognosen på? Regn och 5 grader, varje dag, hela prognosen. Sedan kollar jag Stockholm. 18-25 grader och sol. Sedan kollar jag London, som brukar se ut ungefär som Stockholm. Ånn är ingen idé att ens kolla, visserligen 3 mil närmare Atlantkusten, men ändå. Förra helgen var vi i Stockholm, och när vi närmade oss Stockholms central på tåget undrade Lola vad det var för starkt som bländade henne i ögonen, det kallas solen. Det blev en helg utan jacka, mössa och vantar. Stockholmarna klagade på att det var så kallt, bara 15 grader och sol, jobbigt. Men det konstiga är ju att jag ens reagerar på det, jag vet ju att vädret här uppe med största sannolikhet är så här. Jag måste sluta jämföra väder. Jag älskar vår nya boplats och vädret kan jag inte göra något åt, det är bara att gilla läget. Sagt och gjort, när vi kom tillbaks till Åre efter Stockholmshelgen (och vädret fortfarande var detsamma som innan vi åkte) vägrade jag att deppa ihop över det. Dagen efter hemkomsten gick jag upp till Totthummeln med min nyfunna vän. Hon och jag trivs som bäst när det är vi, fjällen och inget annat. Totthummeln ligger 826 m.ö.h mitt bland skidliftar och backar. Just den här dagen var det 4 grader och regn och blåste 15 sekundmeter där uppe. Uppfriskande, minst sagt. Och så vackert att man skäms att man har talat illa om vädret.

Offpist 
Toppen av Totthummeln
I flera dagar hade vi sett att på lördagen (igår) förutspåddes 0.0 mm regn, kan det vara möjligt? Vi bestämde oss för att utnyttja det eventuella uppehållsvädret och göra en utflykt. Vi körde på ett säkert kort, vägen från Undersåker mot Edsåsdalen, Ottsjö och Vålådalen. Det blev en annan del av Ottsjö som vi inte hade besökt tidigare. Lagom till att vi parkerade bilen var himmelen helt blå och det blev lunch i solen.



Barnen delade med sig av sitt lördagsgodis till myrorna, lycka för myrorna!
Potentiella badplatser är alltid intressanta att undersöka. Den här visade sig vara en fin plats för att sätta upp vår tälthängmatta Amok. Jag och barnen kröp ned i sovsäcken och tog eftermiddagsvilan där med utsikt över Ottfjället. 

Ottsjö Foto Darren Hamlin 
En dag utan regn (nästintill i alla fall) gav massor av energi och på kvällen tog jag årets första cykeltur på fjället. Jag har inte fallit för downhillcyklingen...än. Men att ta en tur på grusvägarna som går mellan skidbackarna är något alldeles speciellt. Ju högre upp vi kom desto kallare blev det och på sina ställen ligger fortfarande snön kvar, samtidigt som midsommarblommorna blommar för fullt. Vi tog oss till Olympiaplatån innan vi påbörjade nedfärden. 

Drickpaus

Kraftiga vårforsar



Mycket väderprat? Javisst är det så, men när man spenderar största tiden ute i naturen (både på jobb och fritid) blir det liksom ganska påtagligt. Idag skulle det vara snöblandat regn, det såg vi inget av, regn däremot. Det blev en utflykt med kaffe och varm choklad till Trollstigen. Resten av dagen ägnades åt brödbak, müslibak och film. Men tro det eller ej, nu har vi haft två soliga kvällar på rad. Vi kämpar på de sista veckorna innan semestern och hoppas att termometern letar sig över 10-strecket i alla fall! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar