Måne

Måne

torsdag 25 december 2014

Jul, puder, sol och Zlatan

Hoppas ni alla haft en lugn och skön jul och att ni har någon dag ledigt åtminstone! Officiellt började mitt och barnens jullov i måndags, men den där riktiga jullovskänslan infann sig nog först idag. Nu är alla måsten avklarade, hur roligt det än är att laga julmat så är det rätt skönt när man kan sätta sig med en skinkmacka och ett glas julmust i soffan och bara ta det lugnt.

Julen i Åre blev hur som helst så där julig som alla vi snöälskare önskar oss. Vi vaknade till -18 grader och pudrig nysnö på granarna utanför fönstret. Bing Crosbys White Christmas spelades på radion och vi kunde konstatera att så var fallet.

Foto Darren Hamlin 
Foto Darren Hamlin 
Julafton skulle spenderas hemma hos oss med mina föräldrar. Lugnt, skönt och småskaligt med andra ord. Efter frukost packade vi in oss i bilen och körde upp till Björnen. Några åk innan jullunchen var vi tvungna att hinna med! Det blev Lolas andra försök på slalomskidorna. Första försöket i förra veckan tog slut efter ca 10 sekunder. Det andra försöket gick bättre. De två första åken i barnbacken sprang jag med henne och höll ett stadigt grepp om midjan. De två sista åken åkte hon själv, skrattandes, rätt ner- svänga och bromsa har vi inte kommit till än! Efter halva tiden bytte vi barn och jag och Eskil åkte upp i de långa backarna och körde lite puderåkning. "Titta Eskil vilken fin dag det är", sa jag till honom när vi kom upp för liften. När jag tittade på honom för att se om han såg det fina som jag såg hade han redan åkt iväg, till det fluffiga pudret i skogen.

Järvenliften julafton

Resten av dagen ägnades åt mat, mat och mer mat, och så några julklappar förstås. Juldagen planerade vi för en heldag i backen. Temperaturen när vi vaknade imorse visade på -24 och barnen trivdes rätt bra med att sitta i pyjamas och leka med sina nya saker. Det blev i alla fall en tur upp till toppen med Kabinbanan. Där uppe visade det bara -13, dock med en vind på 10 sekundmeter. Så här i efterhand kan vi konstatera att den kombinationen inte alls var särskilt trevlig. 
Insnöat på toppen. Foto Darren Hamlin
Väl nere tog vi en kaffe på bästa kaffestället i byn, Åre Kafferosteri. En lugn och skön juldag. 

Åre Kafferosteri 
Det var historierna om jul, puder och sol. Zlatan då? Ja, efter 91 likes på Facebook måste jag väl berätta vad som hände i tisdags. Jag och Eskil skulle ner och handla det sista som saknades till julafton. Jag hade en plan och en lista så att det hela skulle bli avklarat så snabbt och smidigt som möjligt. Efter att ha gjort klart vårt första ärende var vi målmedvetet på väg till nästa ställe. Och hux flux så står Zlatan och hans fru där mitt framför oss. Förra året när vi såg honom här i Åre vågade jag inte säga något. Men den här gången var det bannemig på tiden. Det sista jag tänkte innan jag bestämde mig för att fråga var: Hur skulle Eskil reagera när han blir äldre om han visste att vi stått en meter från Zlatan utan att göra något. Och ögonblicket efter står Zlatan med min mobil i handen och tar en selfie av honom, mig och Eskil. Eskil undrade varför vi skulle ta kort med honom för! Jag var alldeles fumlig och den där målmedvetna shoppingplanen gick åt skogen. Men det var det värt! Att Zlatan på sin fritid, dagen innan julafton, var så glad, positiv och villig att ställa upp på en bild ger jag honom all cred för!

Foto Zlatan Ibrahimovic
Nu fortsätter vi julhelgen här i Åre med fler besök av familj och förhoppning om att all snö SMHI utlovat kommer som planerat! 

Åre Torg. Foto Darren Hamlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar