Måne

Måne

söndag 18 maj 2014

Välkommen tillbaks våren!

Ni som läser min blogg kanske undrar vad det är för något ställe vi hamnat på eftersom det mesta som vi gör och det mesta som jag skriver om är så fint och positivt. Så är det inte, inte alltid i alla fall, efter 10 månader kom första dippen. Första gången som jag tänkte om det är så här det ska vara? Efter det underbart varma vädret efter påsk har det bara blivit kallare och kallare. Vi har haft några av de kraftigaste snöfallen på hela vintern, i maj. Vi har fått skrapa bilen. Vi har fått plocka fram vinterkläderna som vi hade plockat undan. Och vi har frusit, frusit ute, frusit inne. I maj. Maj är en av mina favoritmånader. I Stockholm är maj ofta varm och växtligheten exploderar. Folk vaknar på allvar upp ur sitt vinteride och uteserveringarna är knökfulla. Det har jag saknat när jag har gått till jobbet i nollgradigt och snöblåst.

Men så i helgen kom våren äntligen tillbaks. På riktigt idag. Äntligen sol och värme. Som vi har längtat! Helt plötsligt var den där dippen som bortblåst och man blev återigen påmind vilken vacker plats vi bor på. 


I helgen har vi varit i Ånn igen. Mamma och pappa var på besök och vi passade på att få några sköna dagar där. Isen på Ånnsjön var borta och äntligen kunde barnen ligga på bryggan igen och leka med vattnet. Mata myrorna i myrstackarna med kex och dricka kaffe i solen. Ta en springtur med sonen som cyklade ikapp på den nya riktiga cykeln. Sätta potatis med morfar och spela fotboll utanför huset. Nu har våren hittat tillbaks till Jämtland! 



När vi kom tillbaks till Åre nu på eftermiddagen möttes vi av björkar med små gröna blad. Det var mer än vad som fanns i fredags när vi åkte här ifrån. Jag försökte fånga de vackra färgerna med min mobil, men det kom bara i närheten av hur vackert det egentligen var. 


När vi flyttade hit satte vi upp en animal-spotting-lista i köket. Vi tänkte att vi säkert kommer se djur hela tiden, och det kunde ju vara kul att ha en lista på alla dessa djur. Efter nästan ett år tror jag vi har fyra djur på den där listan. Varav ekorre är ett. När vi bodde i London såg vi mängder med ekorrar varje dag, här har vi sett EN. Ett annat djur på listan är ren, det såg vi en första veckan vi bodde här. Sedan dess har vi inte sett en enda, tills för några veckor sedan. Och nu ser vi massor, hela tiden. I helgen har renarna stått utanför mamma och pappas hus och betat. Så här nära gick det att gå innan de blev för rädda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar