Måne

Måne

söndag 4 maj 2014

Snipp, snapp, snut...

...så var skidsäsongen slut! Idag stängdes liftarna för den här vintern. Och det gjordes på bästa möjliga sätt, vi bjöds på pudersnö och sol. Det kändes lite vemodigt. På eftermiddagen var jag och barnen nere på ett folktomt Ica, en tom parkering och ett lugn som vi inte upplevt sedan i höstas. Redan efter förra helgen hörde vi avslutningsfesterna dåna från husen runt oss, sedan, dagarna efter, flyttbilar som fylldes. Det är speciellt att bo på en turistort. Jag fick lite samma känsla som när jag jag var liten och bodde i Stockholms skärgård, när det kom till augusti och alla "sommargäster" åkte hem. Hur roligt det än är när det är liv och rörelse, lika skönt blir lugnet efter.

Nu har vi snart bott här i ett år och den där sommaren som jag var lite orolig för hur man skulle klara här uppe i norr, ser jag mer än fram emot! 


I förra inlägget skrev jag om vårt fina, varma påskväder. 15 grader och sol. Igår såg det ut så här. Snöstorm. Det blev faktiskt ett rejält lager. Så rejält att vi fick borsta och skrapa bilen innan vi skulle ut och åka. Skrapa bilen den tredje maj. Några timmar senare var all snö smält och solen och cykeln åkte fram. 

I somras tror jag att jag skrev i bloggen att alla bär som vi plockade och fyllde frysen med skulle plockas fram en kylig, snöig vinterdag för att göras paj på. Ironiskt nog plockade vi fram den sista lådan med hallon och blåbär igår och gjorde en smarrig paj på, medan snöstormen yrde utanför. 


Valborg firade vi i Ånn med min pappa. Vi hade ju gjort en majbrasa under vår lediga veckan som skulle brännas upp. Vi kunde konstatera att ljuset här uppe har gått om Stockholm. I Stockholm tänds ofta brasorna kl 20 för att det ska ha börjat skymma. Vid den tiden sken fortfarande solen här. 


Jag bara älskar detta ljus! Och då är det nästan två hela månader av ännu ljusare dagar kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar