Måne

Måne

måndag 22 september 2014

Första snön!

De senaste veckorna har varit som en tickande bomb. Vi har haft fantastiska sensommardagar med eftermiddagstemperaturer på tjugo grader. Men hela tiden har man vetat att vilken dag som helst slår det om. Då gäller det att utnyttja värmen och det sista av sommaren till fullo! Häromdagen när vi skulle på utflykt med barnen på jobbet bestämde vi oss för att passa på att ta med oss lunchen upp på berget. När vi vandrade upp låg morgondimman fortfarande tät över Åre, men lagom till lunchen hade det klarnat och när vi satt där och åt kände jag mig så lyckligt lottad att jag jobbar med just det här jobbet i just den här omgivningen.


På eftermiddagen när jag kom hem sa jag till Darren och barnen att vi bara måste äta middag på berget ikväll. Barnen är alltid öppna för middagar ute, så vi packade ihop vår mat och begav oss upp på berget. Det blev till samma ställe som jag hade lunchat med jobbet. Ett ställe i solen, med utsikt över Åresjön, Renfjället, Mullfjället, Åreskutan, med en bäck som rinner precis intill, med nedfallna träd som barnen leker på och med stubbar där de hittar stubbskatter. 

Foto Darren Hamlin  
När vi hade ätit upp vår middag och solen började försvinna bakom Mullfjället var det dags att ta sig ned för berget. Det blir mörkt snabbare och snabbare nu. Och när mörkret faller blir skogen sådär mystisk att det inte bara är en fyraåring som börjar fantisera och tycka sig se saker. Stubbar blir till märkliga djur och träden till stora troll. 

När helgen kom väntade vi oss en vändning. SMHI hade lovat mulet och kallare, så vi gjorde inga helgplaner utan tänkte oss en mysig helg hemma. Men så vaknade vi på lördagen och vädret såg bättre ut en lovat. Vi bestämde oss för en utflykt till vackra Ristafallet dryga milen från oss. Vi tältade vid Ristafallet förra sommaren och då berättade jag om det här i bloggen. Jag berättade också att det var platsen där delar av filmen Ronja Rövardotter spelade in. Den här gången hittade vi platsen för Ronjas och Birks älvfärd. Precis lika vackert och trolskt som man kan föreställa sig. 

Foto Darren Hamlin 
Precis intill hittade vi en fin stenstrand där vi bestämde oss för att göra upp en eld och äta lunch. Det var så varmt att vi satt i bara t-shirt. I slutet av september i Jämtland. 

Foto Darren Hamlin 
Vi stannade hela eftermiddagen och på vägen tillbaks till bilen hälsade vi på några tama får. 

Foto Darren Hamlin 
En dag att minnas, för kanske var det den sista t-shirtdagen för i år? När vi kom hem igen och packade ur bilen var det som att en höstvind drog in. Höstlöven började virvla runt oss på gården utanför huset, vi kände några regnstänk och det blev helt plötsligt kallare. På söndagen var sommaren som bortblåst. Det gick gäss på Åresjön, ännu fler av de röd-gul-orange-bruna löven på träden föll av och det regnade från sidan. Nu på måndagskvällen körde jag hem från en utbildning med jobbet i Järpen, två mil öster om Åre, och såg när jag närmade mig Åre att Åreskutan hade ett vitt täcke över sig. Den första snön har fallit! Det var som att det pirrade till i hela magen när jag såg det. Snart, snart dags att plocka fram snowboarden igen. Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar