Måne

Måne

söndag 13 april 2014

Jättehopp och påskinvasion

Ibland är man så inne i sin egen vardag att man glömmer att man bor i Sveriges största skidort. Det vi har lärt oss under vår första vintersäsong i Åre är att det egentligen bara är några få veckor som det faktiskt är knökfullt med folk här. Den här helgen visste jag att det skulle vara en tävling här, Jon Olsson Invitational, en av de mest prestigefulla Big Jumptävlingarna i världen. Under veckan har vi sett från vårt hus hur hoppet i backen vuxit sig större och större. Och i fredags var det alltså dags för första tävlingsdagen och Darren var på plats för att fota. Regn, snö, blåst och sol. Just det, april var det ja. 

Foto Darren Hamlin 
Big Jump, som sagt. På bilden Årekillen Henrik Harlaut. 

Hur som helst, mitt i denna tävlingshelg hade jag helt glömt bort att Stockholms påsklov hade börjat. Alltså dags för säsongens tredje och sista invasion. Den hade jag glömt, tills jag körde ner till torget med bilen för att hämta ut ett paket på Torget. Inte en parkeringsplats i sikte. Och sedan, en kö IN till Systemet, som liknade den på Götgatan i Stockholm en lördagseftermiddag. Dålig planering. 

Förra helgen fick jag och Eskil en efterlängtad heldag i backen tillsammans. Det var den första sedan han gick på skidskola härom veckan. Vilken känsla det var att kunna åka så många olika typer av backar och liftar tillsammans med sin son som inte ens fyllt fyra! Tre dagars skidskola hade gjort sitt. Det är konstigt när man tänker på det, att den hobby jag som liten kunde utöva några gånger per år, är den normala helgsysslan för honom! 

Den här helgen har det efterlängtade 4-årskalaset varit i fokus. Det är nästan så att jag kan minnas den där känslan av pirr och förväntan som finns där. Två timmar innan kalaset satte han sig i soffan och sa uppgivet att "nu kan jag inte vänta längre!". 

Foto Darren Hamlin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar